Referater

Her kan du læse referater af bestyrelsesmøder
og lignende fra indeværende år.


Årsmøde – Hundslund købmandsgård

d. 7. maj 2024 kl. 19.00 i Hundslund Hallen

  1. Valg af dirigent
  2. Bestyrelsens beretning om foreningens virksomhed
  3. Fremlæggelse og vedtagelse af revideret regnskab samt budget for det kommende år
  4. Indkomne forslag
  5. Valg til bestyrelsen samt suppleant
  6. Valg af to interne revisorer samt suppleant
  7. Evt.

Referat fra årsmødet – relevante punkter

Ad 2:                Beretning læst op. Kan læses i forlængelse af dette referat.

Ad 3:                Butikkens omsætning var i 2023 på 5,6 mio., hvilket gav et samlet overskud på 78.112 kr. God solid egenkapital på knap en halv mio. Regnskabet godkendes.

                          Budget: Der budgetteres med ind omsætning på 5,7 mio. Der skal gerne arbejdes på at øge butikkens dækningsbidrag. Forventet resultat på 21.000 kr.

Ad 4:                Ingen indkomne forslag

Ad 5:                Marianne Ketscher og Stine Villads Jensen var på valg. Stine Villads Jensen ønskede ikke genvalg og derfor skulle der vælges nyt medlem til bestyrelsen. Der var var tre opstillede:

                          Marianne Ketscher

                          Børge Nielsen

                          Tine Daa Bech

                          Marinane Ketscher og Børge Nielsen blev valgt.

                          Som suppleant blev Stefan Bigum valgt.

Ad 6:                Per Ringgaard og Carsten Hagen fortsætter som interne revisorer. Kaj Wohlert fortsætter som suppleant.

Ad 7:                Forslag om at gøre noget ekstra for at fortælle nytilflyttere om muligheden for at købe en andel i butikken – kan evt. gøres via en flyer. Måske lokalrådet og butikken kan lave et samarbejde.

Referent/Stine


Bestyrelsens beretning for 2023

2023 blev et godt år for Hundslund købmandsgård.

På et frivilligmøde i januar blev flere forhold, som tidligere har været en kilde til irritation, lagt i faste rammer.

Med stor opbakning fra de frivillige blev det afklaret, hvem som står for bestilling af diverse varegrupper, og hvornår der bestilles.

En oversigt over denne fordeling blandt de frivillige, samt en oversigt over daglige bestillinger blev tilgængelig i en mappe ved kassen. Det gjorde det overskueligt ved sygdom og ferier for evt. afløsere at sætte sig ind i dagens arbejde.

En anden ting som gjorde 2023 til et godt år var en omsætningsstigning før moms på over 600.000 kr. Set over de sidste 6 år blev det toppen af en samlet meromsætning på over 30 %. Heri indgår også 50.000 kr fra Statens el refusionspulje, som vi blev bevilget i 2023.

Vi satte et ekstra LETKØB lysskilt op på facaden, og på Børge Nielsens initiativ hænger nu i forrummet en billedoversigt over vores 4 ansatte og 37 frivillige og deres forskellige funktioner i butikken – til almen orientering.

Netop de frivilliges arbejde i butikken fortjener igen i år en særlig opmærksomhed.

Inger Pedersen blev i september valgt til modtage årets frivillighedspris i Odder Kommune for sit store arbejde i Hundslund Købmandsgård siden 2011. I indstillingen står der, at ” det kun er en lille håndfuld borgere, hun IKKE kender i Hundslund.” Hun fik prisen som anerkendelse for det store sociale engagement, hun har lagt i butikken og for at have skabt opmærksomhed og begejstring omkring frivilligheden i Hundslund.

Det er så fortjent som det er sagt.

Mange andre i kredsen af frivillige – ingen nævnt ingen glemt – kunne fortjene en lignende anerkendelse for deres utrættelige indsats i butikken gennem årene.

Som billedplanchen så flot illustrerer, er vi begavet med en flok frivillige, som gør det at handle i Hundslund købmandsgård til en social begivenhed, som alle trives med. Det kan være grunden til, at stadig flere kunder vælger at foretage deres indkøb i vores butik.

De positive takter i butikkens drift fortsætter i indeværende år og bestyrelsen takker Casper købmand for at dirigere sit ”orkester” af ungarbejdere, frivillige og kunder til gavn for alle involverede.

Bestyrelsen
7. maj 2023


Referat fra bestyrelsesmøde mandag d. 8. april. 2024 kl. 18.00 – i kirkehuset.

Dagsorden:

  1. Godkendelse af referat og dagsorden.

Godkendt

  • Nyt fra butik og bogholder

Vi ligger 100.000 kr. foran i forhold til sidste år samme tid. Nyt kassesystem er på vej og forventes inden længe. Det bliver måske nødvendigt at holde butikken lukket nogle timer mens systemet sættes op.

Arne er startet som frivillig og Magnus Holm starter som ny ungarbejder i slutningen af april.

  • Gennemgang af årsregnskabet

Vi ender regnskabsåret ud med et overskud på knap 80.000 kr., hvilket er yderst tilfredsstillende. Omsætningen er steget med 600.000 kr. i forhold til 2022.

  • Levering af bagerbrød og kager

Vi får nu bagerbrød fra Hovedgård bageri. Bagerbrødet har fået en god modtagelse og mange fortæller, at de er glade for skiftet. Der er lavet aftale med diverse frivillige om afhentning af brødet i Stensballe.

  • Evt.

Der afholdes ”fyraftensfrivillighedsaften” fredag den 14. juni 2024. Her vil der blive serveret smørrebrød og drikkevarer til. Tak til alle de frivillige som hver dag gør en kæmpe forskel for vores lille butik.

Forsikringssagen ifm. defekt kompressor er der taget hånd om. Der kommer en smule forsikringspenge retur.

Referat: Stine


Referat fra bestyrelsesmøde tirsdag den 12. marts 2024

  1. Godkendelse af referat og dagsorden
  2. Nyt fra butik og bogholder
  3. Levering af bagerbrød og kager
  4. Evt.

Ad 1. Godkendt

Ad 2. Butikken skal have nyt kasseapperat. Det er endnu uvist, hvornår det kommer. Vi er foran i omsætning i forhold til sidste år svarende til 76.000 kr. Kølereperationen kostede cirka 20.000 kr. Udskiftning af varer i kølerum er en forsikringssag

Ad 3. Bake-off er ikke en mulighed pt. Der arbejdes på en selv-henter løsning

Ad 4. Ingenting